Nákladní auta naložená materiálem z kamenolomu projíždějí obcí, tranzitující kamiony obtěžují obyvatele hlukem a víří prach. To jsou jen některé z problémů, které by měly vyřešit obchvaty obcí Lhota Rapotina a Neslovice, jejichž investiční záměry na svém dnešním (18. dubna) zasedání schválili radní Jihomoravského kraje. Silničáři tak mohou začít s projekční přípravou obou staveb.
Plán na výstavbu obchvatu Lhoty Rapotiny je součástí důležitého silničního tahu z Lipůvky přes Blansko, Rájec-Jestřebí – Boskovice až do Sebranic. Stávající silnice II/374 vykazuje v tomto úseku řadu dopravních závad, a proto kraj dlouhodobě sleduje její přeložku. Obchvat Lhoty Rapotiny je důležitou součástí úpravy tohoto nevyhovujícího úseku.
„Stávající silnice II/374 je v průtahu obcí Lhota Rapotina mimo jiné významně zatížena nákladní dopravou z blízkého kamenolomu, která má jednak negativní vliv na zdraví obyvatel v obci a jednak má vliv na stavební stav komunikace, která nebyla na vysoké dopravní zatížení nákladními vozidly kamenolomu v minulosti stavěna,“ uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák. Obchvat podle něj přispěje k vyšší bezpečnosti dopravy a komfortu obyvatel obce.
„Příprava i realizace stavby se předpokládá ve dvou etapách. Obchvat Lhoty Rapotiny ve spojení se stavbou železniční tratě Boskovické spojky zajistí rovněž účinnou protipovodňovou ochranu obce. Řešení stavby vzhledem k úrovni povodňové hladiny předpokládá předchozí nebo současnou realizaci Boskovické spojky,“ doplnil Hanák s tím, že stavba spojky, připravovaná Správou železniční dopravní cesty, je jednou z priorit Jihomoravského kraje z hlediska optimalizace železniční dopravy v širší brněnské aglomeraci.
Neslovice leží na silničním tahu, které umožňuje spojení Brna, Znojemska a oblasti jaderné elektrárny Dukovany. Silnici II/394, která prochází obcí, zatěžují projíždějící kamiony a náklaďáky. „Obcí projede ve špičce až tisíc nákladních vozidel za den. Občany obtěžuje hluk i prach,“ přiblížil situaci Hanák. Obchvat Neslovic jednak zvýší bezpečnost dopravy, za druhé pomůže vyřešit i dosavadní nevhodné řešení křižovatky ve středu obce.
„Obě stavby budeme v budoucnu financovat z rozpočtu Jihomoravského kraje, případně bychom rádi využili i příspěvek Státního fondu dopravní infrastruktury nebo příslušného operačního programu evropských dotací,“ uzavřel Hanák.