Dvě a půl miliardy poputují letos na opravy bývalých okresek ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a půl miliardy z vládní rozpočtové rezervy. Stát tedy na rekonstrukce přispěje krajům stejně jako minulý rok. Peníze se následně rozdělují podle délky silniční sítě, a jižní Morava tak získá přibližně 228 milionů korun. Naši silničáři by přitom zvládli zužitkovat i dvojnásobek.
Vážíme si toho, že vláda splnila svůj slib a přispěje na rekonstrukce silnic II. a III. tříd alespoň tolik, kolik přispěla v loňském roce. Rozhodně bychom ale věděli, co s penězi, i kdyby byl příspěvek o miliardu vyšší, nebo dokonce dvojnásobný oproti loňsku. Jihomoravský kraj je velmi aktivní v projektové přípravě. Jen na tento rok přichystala Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje pro spolufinancování ze SFDI akce za více než 300 milionů korun a stavby za dalších 670 milionů čekají v zásobníku. Kromě toho kraj letos navýšil i částku na projektovou přípravu ze svého rozpočtu o 10 milionů korun.
Každoroční vyjednávání o výši příspěvku od státu je však nešťastné. Máme začátek března a až do pondělí jsme nevěděli, kolik vláda na opravy silnic II. a III. tříd pošle. Proces realizace stavby přitom vyžaduje čas. A pokud chceme některé akce odstartovat již v dubnu, není ho skutečně mnoho. Ideálním řešením by proto bylo, aby stát přispíval krajům na rekonstrukce pravidelně, například formou přerozdělení výnosů ze silniční daně a především podílem na příjmech ze spotřební daně z paliv.
Jihomoravští silničáři díky penězům od státu opraví letos zejména mosty. Samozřejmě dokončíme největší akci loňského roku, a to rekonstrukci mostu přes železniční koridor v Šakvicích. Další mosty opravíme například mezi Jiříkovicemi a Šlapanicemi, ve Lhotě Rapotině, mezi Březinou a Ochozem u Brna, Střelicemi a Ořechovem, v Hostěrádkách, Milešovicích nebo v Kostelci. Finančně nejnáročnější bude oprava mostu přes silnici I/55 v Hodoníně.
Bezpečné a pohodové cestování po jižní Moravě vám přeje
Roman Hanák