Po zkušenostech z loňského a předloňského roku pokračujeme v Jihomoravském kraji ve snaze o vzájemnou koordinaci dopravních staveb jednotlivých investorů na našem území. První letošní schůzka proběhla na Krajském úřadu Jihomoravského kraje v úterý 31. ledna.
Kromě zástupců Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje nebo Správy železniční dopravní cesty dorazili na schůzku například i představitelé koordinátora jihomoravského Integrovaného dopravního systému nebo Policie ČR. Stejně jako loni chci setkání svolávat každý měsíc.
Loňský rok nám ukázal, že koordinace má smysl a dokáže přinést řadu konkrétních výstupů pro cestující veřejnost. U mnoha akcí, ať už to byla oprava dálnice D1 od Brna směrem na Vyškov, oprava silnice I/43 u Kuřimi nebo třeba výluka na brněnském hlavním nádraží, se podařilo zmírnit negativní dopady na řidiče i veřejnou dopravu. Chtěl bych proto poděkovat všem účastníkům schůzek a popřát nám minimálně stejné, ale snad ještě lepší výsledky do letošního roku.
O něco klidněji než loni bude na jihomoravských dálnicích. Ředitelství silnic a dálnic bude pracovat na celkem 33 kilometrech, což je o 9 kilometrů méně než v roce 2016. I tak nás ale čekají náročné akce, například oprava mostu na dálnici D1 u Ostrovačic nebo rekonstrukce dálnice mezi Brnem-západ a Kývalkou. Ve všech případech by se však mělo jednat pouze o částečné uzavírky. Za kraj se budeme snažit některé naše plánované akce koordinovat s opravami na silnicích I. třídy tak, abychom co nejméně zatěžovali region a obce souběžnými uzavírkami. Týká se to například rekonstrukce silnice I/43 a oprav mostu na obchvatu Černé Hory nebo mostu v Rájci Jestřebí, kde lze očekávat dopravní komplikace.
Zato na bývalých „okreskách“ bude letos rušno. Stále čekáme na slovo Ministerstva dopravy, kolik přispěje stát krajům na opravy komunikací II. a III. třídy. Jsme však aktivní v čerpání evropských dotací, proto předpokládám, že jen v letošním roce zrekonstruujeme úseky silnic za přibližně 1,5 miliardy korun.
Náročný bude rok 2017 na železnici. Stodenní výluka čeká na cestující v Brně mezi 3. červnem a 10. zářím, kdy bude Správa železniční dopravní cesty rekonstruovat takzvaný Pražský viadukt od Židenic po hlavní nádraží. Pokračovat budou také rekonstrukce nástupišť. V rámci Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje však bude zajištěna náhradní doprava ve třech směrech – od Králova Pole, Židenic a od nádraží Brno-dolní.
Pohodlné a bezpečné cestování po jižní Moravě Vám přeje
Roman Hanák