Zajistit, aby se při stavebních pracích na silnicích a železnici v Jihomoravském kraji nenahromadily v jednom regionu uzavírky a výluky, to byl účel pátečního setkání v brněnském sídle krajského úřadu.
Na mé pozvání při něm zasedli k jednomu stolu zástupci Ředitelství silnic a dálnic, Správy železniční dopravní cesty, Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje, KORDIS JMK a Českých drah spolu s řadou dalších odborníků na dopravu. Schůzky plánuji svolávat každý měsíc.
Snažíme se předejít zkušenostem z loňského roku, kdy, přestože kraj o plánovaných pracích na silnicích II. a III. třídy pravidelně předem informoval Ředitelství silnic a dálnic, přejížděli řidiči často z uzavírky do uzavírky. Intenzivní společnou koordinací tak chceme zajistit, aby letošní modernizace a opravy dopravní infrastruktury nezasáhly do pohodlí a bezpečnosti řidičů i cestujících na jižní Moravě.
Nebude to vždy jednoduché. I letos zužitkuje Jihomoravský kraj při opravách silnic příspěvek od státu a počítá s třiceti investičními akcemi. Plánujeme investice z vlastního rozpočtu ve výši přibližně 112 milionů korun, dále využije prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) v objemu 238 milionů korun. Největší investiční akcí letošního roku bude oprava mostu u Šakvic nad železničním koridorem, která bude v objemu asi 120 milionů korun. Dál také pokračují jednání o navýšení příspěvku ze SFDI na úroveň loňského roku. Tehdy dostaly kraje na své silnice celkem 4,4 miliardy korun. Letos jsou to miliardy tři.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) navíc chystá několik projektů, které si vyžádají zvýšenou pozornost jak ze strany kraje, tak i měst a obcí nebo Správy železniční dopravní cesty. V květnu má například odstartovat rekonstrukce pravého jízdního pásu dálnice D1 v úseku mezi Slatinou a Podolím. Následovat bude další úsek ve směru od Rousínova po Vyškov.
Opravy se nevyhnou ani dálnici D2 nebo rychlostním silnicím. Dálniční tah na Bratislavu čeká rekonstrukce vozovky v části u Olympie a dál mezi Blučinou a Hustopečemi. Letos budou dělníci pracovat také na úseku R43 u Kuřimi nebo R52 v blízkosti Pohořelic. Tyto a další projekty již ukázaly, že koordinace mezi krajem a ŘSD funguje. Upravili jsme například termín rekonstrukce asi tříkilometrového úseku silnice II. třídy mezi Židlochovicemi a Nosislaví, abychom souběhem uzavírek zbytečně nekomplikovali dopravní situaci v regionu.
Rušno bude také na kolejích, i když ani železnici nečeká takový přísun prostředků jako v bezprecedentním roce 2015. S opravami dálnice D1 by se neměla střetnout plánovaná úplná výluka na trati mezi Křenovicemi a Vyškovem. Na brněnském Hlavním nádraží v červnu odstartuje velká rekonstrukce nástupišť. Věřím ale, že se podaří vše v rámci Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje zharmonizovat ke spokojenosti cestujících.
Šťastnou a bezpečnou cestu přeje
Roman Hanák